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「Shape Variety of Food Can Boost Its Visual Appeal」が雑誌「Appetite (IF=5.4)」 に論文が受理されました

本研究は日本フードサービス協会の立命館大学食マネジメント学部助成事業により、多感覚・認知デザイン研究室の学部一期生の卒研として行った研究をベースとしています。

Title: Shape Variety of Food Can Boost Its Visual Appeal (食品の形状の多様性が視覚的な魅力を高める)
Authors: Yuki NISHIDA, Sarasa EGUCHI, Miho SAKURAI, Kazuya MATSUBARA, Yui TANAKA and Yuji WADA
Journal: Appetite (IF=5.4)

Abstract: We investigated whether food shape and its variety within a group affect visual appeal using a four-shaped fast-food chicken product known as Chicken McNuggets®. In Experiment 1, participants rated the visual appeal of each nugget shape both individually and when presented in groups of variously shaped nuggets. The results revealed that the rounder nugget was less visually appealing than those of other shapes. Additionally, assortments featuring various shapes were rated as more appealing than those of a single shape. In Experiment 2, the visual appeal of individual nuggets presented in groups and alone was assessed using a visual analog scale. The visual appeal of one specific nugget (target nugget) was higher when presented in a group than alone. Furthermore, a target nugget presented in a group with various shapes was more visually appealing than when presented in a group with the same shape, regardless of the shape of the target nugget. These results suggest that a food product with low visual appeal can be perceived as more appealing when it is presented alongside various food shapes. Indeed, the variety of food shapes presented in a group affected the perceived appeal both of the group and of the individual food item. These findings offer novel insights into the impact of food’s visual variation on its appeal.
本研究では、食品の形状およびその形状の多様性が視覚的な魅力に与える影響を、4つの形状を持つファストフードチキン製品であるチキンマックナゲット®を用いて調査した。実験1では、参加者がそれぞれのナゲットの形状を個別に、そして様々な形状のナゲットが組み合わさったグループで提示された場合の視覚的な魅力を評価した。その結果、丸いナゲットは他の形状のナゲットよりも視覚的な魅力が低いことが明らかになった。また、様々な形状のナゲットが組み合わさったアソートメントは、単一の形状のものよりも魅力的であると評価された。実験2では、グループで提示された場合と単独で提示された場合の個々のナゲットの視覚的魅力を視覚アナログスケールを用いて評価した。特定のナゲット(ターゲットナゲット)の視覚的魅力は、単独で提示された場合よりもグループで提示された場合の方が高かった。さらに、様々な形状のグループで提示されたターゲットナゲットは、同じ形状のグループで提示された場合よりも視覚的に魅力的であることがわかった。これらの結果は、視覚的な魅力が低い食品が、様々な形状の食品と一緒に提示されることで、より魅力的に見えることを示唆している。実際、グループで提示される食品の形状の多様性は、そのグループおよび個々の食品項目の魅力に影響を与えた。この研究の結果は、食品の視覚的な変化がその魅力に与える影響についての新しい洞察を提供する (Chat GPT4oによる日本語訳)。

https://doi.org/10.1016/j.appet.2024.107567