スキップしてメイン コンテンツに移動

Frontiers in Virtual Reality, section HapticsにNTTとの共同研究についての論文が受理されました

Title:  Proactive experiences of vibrotactile stimuli enhance learners' task-specific confidence in cooking skills


Authors: Sana Inoue, Kakagu Komazaki, Yuji Wada and Junji Watanabe


Journal: Frontiers in Virtual Reality, section Haptics

Abstract:

In skill acquisition, learners' motivation plays an important role. Based on embodied cognition and haptic learning, we hypothesized that vibro-acoustic stimuli could serve as valuable feedback to enhance motivation. In this study, three experiments explored whether such stimuli strengthen learners' task-specific confidence in their cooking abilities. Experiment 1 examined the discriminability of vibro-acoustic stimuli as feedback. Sounds and vibrations were recorded when a professional chef and an amateur cut two types of food, and were presented via a haptic device to participants, who evaluated the sensations. Participants successfully distinguished between the two performers solely through the vibro-acoustic stimuli. Experiments 2 and 3 investigated how vibro-acoustic stimuli corresponding to food cutting affect task-specific confidence. Participants who actively experienced the stimuli while watching a professional chef's video showed greater confidence than those who only felt the stimuli passively. These findings point to the potential applicability of vibro-acoustic stimuli in facilitating certain aspects of cooking skill acquisition, although the current work is an exploratory step toward integrating haptic cues into cooking education rather than a demonstration of performance improvement.

Chat GPTの要旨の翻訳
技能習得においては、学習者の動機づけが重要な役割を果たすことが知られている。身体化認知および触覚学習の枠組みに基づき、振動音響刺激が動機づけを高める有益なフィードバックとなり得ると仮説した。本研究では、当該刺激が学習者の調理能力に関する課題特異的自信を強化し得るかを、3つの実験により検討した。実験1では、フィードバックとしての振動音響刺激の弁別可能性を調べた。プロの料理人と未熟練者が2種類の食材を切断する際の音と振動を記録し、ハプティクス装置を通じて参加者に呈示して感覚評価を求めた。その結果、参加者は振動音響刺激のみを手がかりとして両実演者を弁別することに成功した。実験2および3では、食材切断に対応する振動音響刺激が課題特異的自信に及ぼす影響を検討した。プロの料理人の映像を視聴しつつ刺激を能動的に体験した参加者は、刺激を受動的に提示されただけの参加者よりも高い自信を示した。以上の知見は、振動音響刺激が料理技能習得の特定の側面を促進するための応用可能性を示唆する。ただし、本研究は触覚的手がかりを料理教育に統合するための探索的試みであり、パフォーマンスの向上自体を実証するものではない。